Interkulturell Matematik
Interkulturellt arbete i matematik handlar om att synliggöra hur matematiska begrepp och
tänkande ser ut i olika kulturer och att använda flerspråkighet som en resurs i lärandet.
Språk och Numeraler som Startpunkt
Det interkulturella arbetet kan enkelt påbörjas genom att integrera flerspråkighet och olika
skriftspråk i miljön:
- Synliggöra Siffror: I lärmiljön där de svenska siffrorna används, kan man också
synliggöra siffror från andra skriftspråk. Detta lyfter fram mångfald och ger
igenkänning för barn med annan kulturell bakgrund. - Räkneramsor: Fortsätt att lära in räkneramsor (som 1, 2, 3) på olika språk. Detta är
ett sätt för barnen att ”smaka” på olika språk och höra sina hemspråk i förskolan. - Transspråkande: Forskning visar att barn lär sig bättre om de får använda sitt
modersmål i lärandet samtidigt med svenskan. Genom att tillåta och uppmuntra
transspråkande i matematik befäster man kunskaperna. Barnen måste naturligtvis
lära sig de svenska begreppen, men modersmålet är en viktig brygga.
Teoretiska Perspektiv: Etnomatematik
Etnomatematik är ett teoretiskt ramverk som handlar om att lärare skaffar sig kunskap om
hur matematik (räknesätt, mätning, tidsuppfattning) förhåller sig till de kulturella kontexter
som barnens hemkulturer representerar.
- Anknyta till Barnens Tänkande: Genom att känna till etnomatematik kan
pedagoger möta barnen där de är och knyta an till det matematiska tänkande de redan
har med sig hemifrån. - Kulturella Skillnader: En förståelse för etnomatematik kan klargöra hur till exempel
former benämns i olika språk eller hur tid och klockan läses i olika kulturer. - Historiskt Ursprung: Det kan också vara intressant att ta reda på vilka kulturer olika
delar av den moderna matematiken historiskt har sitt ursprung i, och integrera detta i
undervisningen.
Praktiska Interkulturella Aktiviteter
Det interkulturella perspektivet kan infogas konkret i matematiska övningar:
- Sortering och Kategorisering: Använd kulturobjekt (som man redan har i
lärmiljöerna) istället för enbart material specifikt gjort för matematik. Man kan också
använda bilder på till exempel olika klädedräkter eller högtidstraditioner.
Sorteringsövningar saknar exakta rätta svar, vilket ger utrymme för barnen att
kategorisera på egna sätt och argumentera för sina val. - Rytm och Musik: Använd olika typer av musik och trummor som ser olika ut i olika
kulturella kontexter när ni jobbar med rytm. Rytm är en viktig del av matematisk
förståelse. - Knyt an till Barnens Livsvärld: Forskning betonar vikten av att göra
matematiksagor och berättelser begripliga genom att relatera dem till barnens
livsvärld. Detta inkluderar:
○ Kulturell bakgrund och traditioner.
○ Social klass och boendemiljö.
○ Vardagsrutiner och vanor. När matematikberättelserna är relaterbara till
barnens verklighet blir det lättare för dem att lära sig och förstå matematiken.
Vanliga frågor (FAQ)
Vad är etnomatematik och varför är det viktigt i förskolan? Etnomatematik handlar om
att förstå hur matematiska begrepp och tänkande ser ut i barns olika hemkulturer. Det är
viktigt för att pedagoger ska kunna knyta an till barnens befintliga matematiska tänkande
(t.ex. hur man ser på tid eller former) och därmed underlätta deras lärande.
Hur kan man interkulturellt arbeta med sorteringsövningar? Använd kulturobjekt eller
bilder på olika kulturella fenomen (som högtider eller klädedräkter) i stället för standardiserat
material. Detta ger en kulturell aspekt till övningen samtidigt som barnen får träna på att
kategorisera och argumentera för sina val.
Varför är det viktigt att knyta matematiksagor till barnens livsvärld? Att knyta
matematikexempel till barnens unika livsvärld (deras kultur, traditioner och vardag) gör
matematiken begriplig och relevant för dem. Forskning visar att denna relevans är
avgörande för att barnen ska kunna tillgodogöra sig matematisk kunskap.