Annat

Syfte, Utgångspunkter och Vikten av Tolkning

Av: Habtab Beyene

De Kulturella Mekanismerna bakom Tolkning

För att förstå interkulturalitet måste vi först belysa hur vi tolkar andra människor.
Tolkningen är den process där vi skapar mening för vad vi ser.

  • Omedveten och Kulturell: Tolkningen är oftast omedveten och utgår från vad vi
    anser vara normalt eller givet. Den är djupt rotad i vår kultur, utbildning och
    uppfostran.
  • Kulturellt Programmerad: Vi är alla kulturellt och nationellt programmerade.
    Denna programmering kan leda till en snäv tolkning av andra, vilket är viktigt att bli
    medveten om.
  • Värderingar: Vi utgår ofta från att vi själva har de ”rätta, viktiga, fina
    värderingarna” och att andras värderingar inte är lika bra.
  • Uppfostrans Roll: Vår uppfostran, det vi lärt oss är rätt och fel, styr hur vi irriteras på
    andra. Ofta blir vi irriterade på personer som gör saker vi inte själva fick göra i vår
    uppfostran. Att lyfta fram dessa frågor är avgörande för att bli mer självmedveten.

Kulturell Horisont och Etnocentrism

Alla har en kulturell horisont genom vilken vi tolkar världen. Vissa är smala i sin tolkning
och ser världen i ett ”siktrör”, medan andra är mer öppna.

  • Etnocentrism: Vi är alla etnocentriska, vilket betyder att vi utgår från vår egen
    kultur som mall, modell eller ideal. Denna etnocentrism kan sitta som ”betong” och
    måste problematiseras om vi ska inkludera andra som ”normala” i vårt tänkande.

Reciprocitet och Interkulturella Mål

Reciprocitet är ett viktigt begrepp för interkulturalitet.

  • Definition: Reciprocitet betyder ömsesidighet – förmågan att sätta sig in i andra
    människors situation och utgå från hur de skulle tänka.
  • Läroplanens Mål: Läroplanen har ambitiösa mål som handlar om interkulturalitet
    och reciprocitet. Vi ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga till:
    ○ Empati och omtanke genom att stärka deras medkänsla och inlevelse i andras
    situation.
    ○ Förståelse för olika språk och kulturer, inklusive de nationella
    minoriteterna (lagstiftade år 2000 – fem stycken, där talaren tillhör
    sverigefinnar) och urfolket samerna.

Reciprocitet, det ömsesidiga tänkandet, är nyckeln till att motverka fördomar och
förutfattade meningar.

 

 

Vanliga frågor (FAQ)

Vad menas med att vi är ”kulturellt och nationellt programmerade”? Det innebär att vårt
sätt att tolka världen, våra värderingar och vad vi anser är ”normalt” är djupt rotat och format
av vår uppväxtmiljö, kultur och utbildning, vilket ofta sker omedvetet.
Vad är syftet med att uppmärksamma den egna tolkningen? Syftet är att göra den
omedvetna tolkningen medveten. Genom att förstå sin egen kulturella horisont och
etnocentrism kan man arbeta mot fördomar och bli mer öppen för andras olikheter.
Hur definieras reciprocitet i interkulturellt arbete? Reciprocitet är en förmåga till
ömsesidighet, där man aktivt försöker sätta sig in i andra människors situation och utgå
från deras perspektiv för att motverka förutfattade meningar.