Webinarier

Webbinarium: Interkulturell systematik i förskolan

Av: Integrationsforum

Kan det interkulturella arbetet i förskolan bli mer än högtidsfirande och böcker på barns modersmål?

Ja det kan det! För att förskolan verkligen ska vara interkulturell och låta alla barn utvecklas likvärdigt behöver man arbeta systematiskt och se till att det interkulturella perspektivet präglar hela verksamheten. Det räcker inte att bara tillföra interkulturella material i pedagogiska miljöer eller ha ett interkulturellt perspektiv på vissa delar av undervisningen. Det interkulturella perspektivet och den interkulturella reflektionen behöver också finnas med i pedagogernas planering, processer och i organisationen.

Hur kan ett brett systematiskt interkulturellt förskolearbete se ut? Hur gör man praktiskt för att genomföra det? Och var ska man börja? På detta webbinarium berättar Sarika Lundström från Upplands-Bro kommun om hur hennes förskola har påbörjat att bygga upp ett systematiskt interkulturellt arbete.

  • Varför är arbetet med flerspråkighet beroende av ”pedagogernas ägande av språket”?
  • Vad innebär det interkulturella perspektivet för det kollegiala lärandet?
  • Hur organiserar vi för interkulturalitet? Viktiga stödfunktioner som behövs och hur vi byggde upp dessa.

Sarika Lundström är förskollärare och SKUA-utvecklare i Upplands-Bro kommun.

17 januari 2024 15:00-16:00

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att inte missa våra kostnadsfria webbinarier

  • Jag godkänner att mina uppgifter hanteras enligt integritetspolicyn.