Interkulturellt Arbete med Traditioner och Högtider
Arbetet med högtider och traditioner är ett glädjefyllt och tacksamt område för interkulturellt
arbete, eftersom alla barn har erfarenhet av firande och kan bidra med input. Även om svensk
förskola ofta har en stark bas i svenska traditioner (jul, påsk, midsommar), vill många utöka
sin repertoar.
Våga Uppmärksamma och Undervisa
Det finns en viss ängslighet bland pedagoger att ”trampa någon på tårna” när man tar in nya
traditioner. Det absolut viktigaste är att våga och prova. Det finns inget facit för hur högtider
ska firas.
Uppmärksamma, Inte Fira Konventionellt
- Skolverkets Riktlinjer: Vi ska uppmärksamma en variation av olika högtider och
traditioner som en del av undervisningen. Vi ska inte undervisa om religion eller vara
konfessionella. Man ska därför rikta in sig mer på att uppmärksamma högtiden än
att ha ett firande som kan uppfattas som för konventionellt. - Varför firar vi? Enligt forskning pratar vi för lite om vad högtiderna står för och
var de kommer ifrån. Det kan vara relevant att berätta om varför en högtid firas, även
om den är knuten till religiösa föreställningar (som i skolan kommer att studeras mer i
religionsämnet).
Tematiskt Interkulturellt Arbetssätt
Ett sätt att arbeta interkulturellt med traditioner är att välja ett tema som genomsyrar olika
högtider. Exempel på teman är Mat och Lekar.
Tema: Mat vid Högtider
Använd en frågande pedagogik som bas för det undersökande lärandet:
- Undersök Olikheter: Fråga barnen: ”Vad äter man vid en högtid? Har ni ätit något
speciellt då?” Detta kan leda till upptäckter som att vissa firanden innebär fasta
istället för ätande. - Praktiskt Arbetssätt: Synliggör olikheter genom att lukta på kryddor, baka eller
laga mat som hör till olika firanden. - Hitta Likheter: Barn är ofta duktiga på att hitta likheter, till exempel att samma
kryddor används i bakverk från olika kulturer. Olikheter är basen, men att upptäcka
likheter berikar.
Tema: Lekar och Karnivaler
Lekar kopplade till högtider ger också utrymme för interkulturell utforskning:
- Vårdnadshavares Bidrag: Ta hjälp av föräldrar och be dem dela med sig av lekar
som är kopplade till deras kulturella bakgrund eller deras barndom. - Karnivaler: Att undersöka olika typer av karnivaler (som är en form av lek där man
klär ut sig och går i tåg) kan vara en stor inspirationskälla för barnen. - Resurser: Det finns mycket inspiration att hitta på biblioteket och online.
Skapa en Egen Högtid
Man kan bjuda in barnen till att formulera sin egen högtid på förskolan. Detta kan leda till
en ny tradition som byggs upp tillsammans av just den barngruppen.
Konsekvenser för Olika Förskoleområden
- Mångkulturella områden: Här kan det finnas en större variation av tips och
inspiration från föräldrar. - Svensk-homogena områden: Här handlar det ofta om att våga bryta normen och
lägga till något nytt och annorlunda. Man behöver inte ta bort de svenska
traditionerna, men man ska lägga till för att ge barnen den mångfaldskunskap de har
rätt till. - Minoritetshomogena områden: Här är det viktigt att arbeta med den kulturella
mångfalden generellt, och även inkludera svenska kulturtraditioner.
Vanliga frågor (FAQ)
Vad är den största utmaningen när man introducerar nya högtider i förskolan? Den
största utmaningen är ofta den ängslighet man kan känna att man ska göra fel. Lösningen är
att våga prova och fokusera på att uppmärksamma högtidens innebörd som en del av
undervisningen.
Varför ska man prata om vad högtiderna står för om förskolan inte ska undervisa om
religion? Många högtider är knutna till religiösa föreställningar. Vi behöver berätta för
barnen varför högtiderna uppmärksammas och var de kommer ifrån, som en del av
undervisningen, utan att ta ställning för någon specifik religiös riktning.
Hur kan man göra arbetet med traditioner interkulturellt även i en svensk-homogen
barngrupp? I homogena grupper ligger fokus på att lägga till nya traditioner och våga bryta
mot de gängse normerna. Man kan använda teman som mat och lek, samt utnyttja biblioteket
och onlinekällor för att introducera variation.