Annat

Interkulturellt Skapande

Av: Habtab Beyene

Skapande är ett utmärkt område för interkulturellt arbete. Eftersom skapande innebär att
prova, göra och känna, bidrar det till ett fördjupat lärande och förståelse hos barnen. Det
interkulturella perspektivet kan användas för att utforska en stor variation av material,
konstformer, verktyg och uttryckssätt.

Inspireras av Global Konst

Skapande är mer än bara måleri. För att vidga perspektiven kan man utforska konst från olika
kulturella referensramar globalt:

  • Materialvariation: Lyft blicken från enbart måleri till att utforska träkonst,
    textilkonst, stenkonst, gipskonst och andra former av skapande.
  • Digital Utforskning: Sök online efter konst, mönster och konstformer från olika
    kulturer. Använd bilderna som utgångspunkt för en dialog med barnen:
    ○ ”Vad har man använt för material på bilden?”
    ○ ”Hur tror ni att konstnären har gått tillväga?”
    ○ ”Ska vi prova att göra något liknande?”
  • Verktyg och Tekniker: Utforska nya verktyg för skapande, till exempel hur man kan
    skriva med en pensel eller karva ut i trä. Detta synliggör olika sätt att ta sig an
    material.
  • Filmer: Titta på filmer online där konstnärer skapar sina verk. Detta ger barnen en
    fördjupad inblick i skapandeprocessen.

Scenkonst och Musik

Utöver bildkonst kan teater och danskonst också berikas med ett interkulturellt perspektiv:

  • Dans: Titta på olika dansformer med andra kulturella influenser. Uppmuntra barnen
    att prova rörelser de sett eller att införliva aspekter av de nya danserna i de danser ni
    redan gör.
  • Teater: Man kan söka sig till kulturföreningar i närområdet för att samarbeta eller
    titta på föreställningar med andra influenser än den vanliga svenska kulturbarnteatern.
    Biblioteket kan också vara en bra resurs här.

Involvera Familjer och Biblioteket

Vårdnadshavare och bibliotek är viktiga källor för interkulturell inspiration:

  • Vårdnadshavare: Fråga alla föräldrar om de vill bidra med inspiration kring olika
    former av konst. I mångkulturella områden kan detta leda till en varierad input. Även i
    homogena områden kan detta leda till oväntade bidrag.
  • Biblioteket: Biblioteken är ofta duktiga på att ta fram material, böcker och inspiration
    från olika kulturella kontexter som stödjer det kreativa arbetet.

Upptäck Alla Kulturer – Inklusive Svensk

I mångkulturella eller minoritetshomogena områden kan det vara intressant att upptäcka
svensk kultur, gamla svenska traditioner, hantverk och äldre danser. Detta är ett område som
är bra att utforska i alla förskolor, oavsett kulturell sammansättning.

 

 

Vanliga frågor (FAQ)

Varför är skapande ett lämpligt ämne för interkulturellt arbete? Skapande är utmärkt
eftersom det är ett upplevelsebaserat ämne där barn får ”prova och göra,” vilket ger ett
djupare och mer varaktigt lärande och en fördjupad förståelse för olikheter.
Hur kan man hitta inspiration till skapande som inte bara handlar om måleri? Man kan
söka online för att se exempel på textilkonst, träkonst eller stenkonst från olika kulturer.
Man kan också undersöka olika verktyg och tekniker som används i världen, eller titta på
dans- och teaterkonst.
Hur kan man involvera vårdnadshavare i det interkulturella skapandet? Man kan vända
sig till alla vårdnadshavare och be dem bidra med inspiration eller material kopplat till konst
och skapande. Detta ger ett naturligt inflöde av kulturell variation till verksamheten.