Webbinarium: Interkulturellt förskolearbete i svensk-homogen kontext
Måste en förskola arbeta interkulturellt om det inte finns någon kulturell mångfald representerad på förskolan? Svaret på frågan är ja! Alla förskolor måste arbeta med kulturell mångfald som en del av rättighetsarbetet och som en del i arbetet med att låta barnen förstå värdet i mångfald – så säger läroplanen. Men hur ska detta göras? Att arbeta interkulturellt på en svensk-homogen förskolan kan upplevas svårt och kan leda till osäkerhet hos pedagogerna. I detta webbinarium kommer Franziska Forssander från Nacka kommun berätta om hur de arbetat interkulturellt på hennes förskola som ligger i ett svensk-homogent område.
- Så startade vi upp reflektion och diskussion kring utmaningarna med det interkulturella arbetet i vårt svensk-homogena område.
- Hur kan vi ge barnen möjlighet att förstå värdet i mångfald? Så utvecklade vi erfarenhetsbaserad undervisning och ett olikhetsperspektiv som genomsyrar verksamheten.
- Från projekt till systematik! Att göra det interkulturella till en självklar del av förskolans vardag.
Franziska Forssander har arbetat som förskollärare och rektor i förskolan och är idag pedagogisk utvecklingsledare i Myrsjö förskolor i Nacka kommun. Hon har tagit emot Nacka kommuns pris Fjädern och Ulla Britta Bruuns stipendium för sitt arbete med kulturell mångfald samt varit med och skrivit boken Vi gör olika – undervisning om mångfald och demokrati i förskolan.