Islams Syn på Abort och Livets Helighet
Frågan om abort (avbrytande av havandeskap) behandlas inte direkt i Koranen eller de
profetiska traditionerna, utan rättsskolorna utgår från allmänna etiska principer i islam. Den
grundläggande utgångspunkten är att människolivet är heligt.
Livets Helighet: Den Grundläggande Principen
Att avbryta ett heligt människoliv betraktas som förbjudet (haram). Denna princip stöds av
flera centrala verser:
- Förbud mot att Ta Liv: Koranen (17:33) säger: ”Ta inte någon annans liv. Gud
har förklarat det heligt.” - Mänsklighetens Värde: En annan vers påpekar att den som dödar en oskyldig
människa ”ska anses som att han dödat hela mänskligheten.” - Guds Ensamrätt: En annan etisk princip är att Gud ensam bestämmer över liv och
död. Människan har som skapelse inte rätt att bestämma över vem som får leva. - Profetisk Förebild: Berättelsen om Abraham, som var villig att offra sin son (Ismail i
Koranen), men uppmanades av Gud att avstå, belyser att det är lydnaden till Guds
befallning, inte offringen i sig, som är viktig. Ett människoliv är för heligt att tas.
Abort och Barnamord
Många rättslärda anser att abort är likvärdigt med barnamord och härleder domen genom att
referera till Koranens fördömande av sedvänjor från det förislamska Arabien:
- Preislamska Seder: På grund av knappa resurser och nomadliv betraktades barn,
särskilt flickor, som en börda. Koranen fördömer starkt de män som begravde sina
nyfödda döttrar levande. - Koranens Fördömande: En vers beskriver hur den som får nyheten om en dotters
födelse mörknar i uppsynen och överväger att behålla barnet trots skammen eller att
begrava det i jorden. Koranen förkastar detta synsätt: ”Hur vedervärdigt är inte deras
sätt att tänka och döma?” - Slutsats: Eftersom dessa verser betonar att dödandet av barn är en förkastlig
handling, anser många att detta stödjer domen att abort inte är tillåtet.
Tidpunkten för Själens Intåg – Den Mindre Åsikten
Den huvudsakliga åsikten i islam är att abort är förbjudet. En mindre åsikt existerar dock
baserad på skapelseprocessen:
- Skapelseprocessen: Profetiska traditioner beskriver steg för steg hur människan
skapas. Det framgår att fostret först är ett liv utan själ (ruh). - 120 Dagar: I många traditioner beskrivs det att fostret får en själ efter ungefär 120
dagar. - Tillåten Abort Innan: På grund av denna tydliga anvisning anser en del lärda att
abort kan vara tillåtet före den 120:e dagen.
Vanliga frågor (FAQ)
Vad är den huvudsakliga etiska grunden för islams syn på abort? Den huvudsakliga
etiska grunden är att människolivet är heligt och att Gud ensam bestämmer över liv och
död. Att avbryta ett heligt liv är förbjudet.
Hur används Koranens fördömande av barnamord för att diskutera abort? Rättslärda
menar att Koranen strängt fördömer den pre-islamska seden att döda (begrava levande)
nyfödda barn, särskilt flickor. Detta starka förkastande av att avsluta ett barnaliv används som
stöd för att abort anses vara likvärdigt med barnamord och därmed förbjudet.
Varför finns det lärda som anser att abort kan vara tillåtet i ett tidigt skede? Denna
mindre åsikt baseras på de profetiska traditioner som anger att fostret får sin själ (ruh) efter
cirka 120 dagar. Före denna tidpunkt, då fostret inte anses ha en själ, anser vissa lärda att
abort kan vara tillåtet under särskilda omständigheter.