Konferens: Mångkulturell förskola 6 oktober 2020
Utveckla arbetet med flerspråkighet i förskolan
• Så kan ledning och organisation stötta det interkulturella och språkutvecklande arbetet i förskolan
• Hur kan vi organisera och undervisa om vi ska verka för en likvärdig utbildning?
• Utveckla ett systematiskt kvalitetsstärkande arbete kring flerspråkiga och nyanlända barn
Martin Gråfors, Pedagogisk samordnare, Botkyrka kommun
Våra främsta framgångsfaktorer i det språkstödjande arbetet
• Så bygger vi förtroende och skapar relationer med vårdnadshavarna genom ett interkulturellt förhållningssätt
• Hur du gör vårdnadshavarna och modersmålet till effektiva redskap för barnets språkutveckling
• Ta del av våra strategier för språkutvecklande undervisning
Josefine Lindell, Rektor, Nässjö kommun
Anna-Maria Sundberg, Förskollärare, Nässjö kommun
Helena Williamsson, Förskollärare, Nässjö kommun
Valbart spår: rektor
Ledarskapsverktygen som främjar inkludering och utveckling i förskolan
• Målstyrning med en tydlig vision – så har vi format en bättre förskola
• Framgångskonceptet Åtgärdsprogram för nyanlända barn – stöd som skapar utveckling på riktigt
• Inspireras av våra framgångar med PUG (Pedagogisk Utveckling i Grupp)
Kerstin Johansson, Rektor, Flens kommun
Att skapa förståelse för nyanlända och flerspråkiga barns särskilda förutsättningar
• Ansvar och strategier för en demokratisk förskola i globaliseringens tidevarv
• Att stödja språk-, kunskaps- och identitetsutveckling hos nyanlända och flerspråkiga barn
• Tillämpa ett interkulturellt förhållningssätt och transspråkande arbetssätt
Boglárka Straszer, Docent & lektor i svenska som andrapspråk, Högskolan Dalarna
Så höjer du kvaliteten i förskolan genom kompetensutveckling för medarbetarna
• Så tillgodoser vi medarbetarnas behov av stärkt kompetens – inspireras av projektet “Vi lyfter språket”
• Hur kan vi långsiktigt förankra värdefull kompetens i verksamheten?
• Ta del av framgångsfaktorer och lärdomar från arbetet i ett av våra mest utsatta områden
Maria Wallin, Rektor, Rosengård, Malmö stad
Helén Stenemalm, Förste förskollärare, Malmö stad
Diane Ängquist, Förste förskollärare, Malmö stad
Valbart spår: Förskollärare
Digitala verktyg som en viktig del i det språkutvecklande arbetet på förskolan
• Hur digitala verktyg bidrar till att nå differentiering i den dagliga flerspråkiga undervisningen
• Hur digitaliseringen blir en viktig del i den flerspråkiga lärmiljön
• Tips på verktyg och applikationer med stor språkutvecklande potential
Marie Ekengren, Lärare & IKT-pedagog, Flens kommun
Kristina Uggla, Bitr. rektor, Flens kommun
Hur du kan integrera barnens modersmål i verksamheten utan att själv förstå språket
• Vad krävs av dig för att främja flerspråkiga barns möjligheter till delaktighet?
• Att se och använda flerspråkigheten som resurs i undervisningen – så gör du
• Exempel på flerspråkiga aktiviteter på Sveriges nationella minoritetsspråk
Petra Petersen, Fil.Dr pedagogik, Stockholms universitet
Hur arbetar man med läroplanens värdegrunder i förskolan?
• Hur kan man föra dialog med flerspråkiga vårdnadshavare om värdegrunder och förhållningssätt
• Hinder och möjligheter i arbetet med frågor rörande jämlikhet och likabehandling i en mångkulturell barngrupp
Pirjo Lahdenperä, Professor emerita i pedagogik, Mälardalens högskola