Olikheter och Att Bygga en Diversifierad Normalitet
I det interkulturella arbetet har vuxna ofta en tendens att fokusera på likheter (mellan
människor, högtider, språk etc.), ofta kopplat till idén om lika värde och rättigheter. Men
pedagogiskt sett kan denna utgångspunkt vara riskabel.
Varför Likhet är en Riskabel Utgångspunkt
Att ständigt betona likhet har flera nackdelar:
- Skapar en Otydlig Norm: När man pratar om likhet frågar man sig: ”Lik vad?” Då
hamnar man lätt i att jämföra det okända med det kända, vilket omedvetet gör något
till en norm och det andra till en avvikelse (”Turkisk köfte är nästan som köttbullar”). - Likhet som Ideal: Genom att göra likhet till ett ideal kan barnen uppfatta olikhet
som något negativt eller mindre bra när det oundvikligen uppstår. - Otrovärdighet: Barnen ser att det finns massor av olikheter. Om vuxna hela tiden
insisterar på att ”vi är alla lika” riskerar de att bli otrovärdiga i barnens ögon.
Utgå från Olikheter för Solidaritet
Forskning visar att det är en mycket bättre och mer hållbar utgångspunkt att lyfta fram och
synliggöra olikheter. Detta bäddar för solidaritet och öppenhet i samhället.
Att Arbeta med Olikheter
Att arbeta aktivt med olikheter kan kännas ovant men kan implementeras på flera sätt:
- Mångfaldiga Grupper: I grupper med stor kulturell mångfald, lyft fram att ”vi kan
olika språk,” ”vi gör saker på olika sätt” eller ”vi föredrar olika kläder.” Det är viktigt
att barnen själva får upptäcka och berätta om sina olikheter, snarare än att den
vuxna ”klistrar på” annorlundaheten. - Homogena Grupper: Även i till synes homogena sammanhang (där alla har samma
etniska bakgrund) finns olikheter. Fråga hur de firar samma högtid: Hur gör ni det
hemma hos dig? - Bredda Perspektivet: Lyft fram olikheter på ett generellt plan och i andra
sammanhang än bara det kulturella.
○ Matematik: Barnen kommer fram till samma svar (2+2=4), men hur gjorde
de för att nå dit?
○ Lunch: Alla äter från samma buffé, men vad väljer de att lägga på tallriken?
Diversifierad Normalitet
När man aktivt och kontinuerligt lyfter fram och poängterar olikheter i alla
undervisningsmoment, börjar barnen själva se och intressera sig för olikheter på ett positivt
sätt.
Detta skapar en diversifierad normalitet: en tillvaro där det normala är att vi är olika. Att
arbeta fram denna diversifierade normalitet är en viktig del av att uppfylla läroplanens krav
om att ge barnen möjlighet att utveckla solidaritet med andra.
Vanliga frågor (FAQ)
Varför är det pedagogiskt riskabelt att fokusera på likheter i interkulturellt arbete? Det
är riskabelt eftersom det skapar en underförstådd norm som andra jämförs med. Det kan
också göra olikhet till ett negativt avsteg från idealet om likhet, och det gör pedagogerna
otrovärdiga inför barn som ser den faktiska mångfalden.
Vad är en bättre utgångspunkt än likhet? Att utgå från och synliggöra olikheter. Detta
skapar en bättre grund för solidaritet och öppenhet och tillåter barn att upptäcka och
värdesätta att saker görs på olika sätt.
Vad är ”diversifierad normalitet”? Det är det mål man når när man aktivt arbetar med att
lyfta fram olikheter. Det innebär att olikhet inte längre ses som avvikande, utan att det är
normalt att vi är olika i vardagen.