Ett fördjupat interkulturellt arbete med kvalitet behöver genomsyra alla läroplansområden, inte bara språkarbetet. Även om språk och flerspråkighet är avgörande och behöver hänga med i alla [...]
Många förskolor har länge arbetat med utbyte mellan institutioner i olika demografiska områden. Den traditionella metoden riskerar dock att bli problematiskt om utbytet enbart sker på grund av [...]
Att integrera ett interkulturellt perspektiv i förskolans pedagogiska miljöer är ett effektivt sätt att främja lärande. Eftersom miljön blir en del av arbetet, uppstår nya frågor hos barnen. [...]
I det interkulturella arbetet har vuxna ofta en tendens att fokusera på likheter (mellan människor, högtider, språk etc.), ofta kopplat till idén om lika värde och rättigheter. Men pedagogiskt [...]
Ordet kultur har hundratals definitioner. I interkulturella sammanhang, där fokus ligger på etnicitet och kultur, kan den enklast beskrivas genom isbergsmodellen, som delar in kultur i synliga [...]
Interkulturell pedagogik är central eftersom den handlar om kommunikation och interaktion mellan människor. Dess syfte är att motverka några av samhällets svåraste problem och samtidigt utnyttja [...]