Annat

Religion, Kultur och Förskolans Icke-Konfessionella Uppdrag

Av: Habtab Beyene

Förskolans uppdrag inkluderar att undervisa om kultur och kulturell mångfald. Religion är
däremot inte ett uttalat undervisningsområde i sig. Religion och trosuppfattningar har dock
relevans för förskolans verksamhet inom två huvudområden:

Knyt An till Högtider och Lika Rättigheter

  1. Högtider och Traditioner: I arbetet med högtider och traditioner kan det vara
    relevant att förklara vad som ligger bakom firandet. Många traditioner är knutna till
    religiösa föreställningar, och det är viktigt att förskolan pratar om och undervisar
    om vad dessa högtider står för och var de kommer ifrån.
  2. Lika Rättigheter: Religion eller annan trosuppfattning är en av
    diskrimineringsgrunderna. I förskolans arbete med lika rättigheter och
    värderingsfrågor kan det därför finnas en relevans att ta upp olika religiösa
    bakgrunder och föreställningar.

Det är viktigt att komma ihåg att förskolan är icke-konfessionell. Detta innebär att vi inte
undervisar till förmån för någon specifik religiös riktning, men vi kan undervisa om
religiösa företeelser.

Hantera Önskemål om Avstående

Rätten till religionsfrihet är nedlagd i grundlagen. Detta kan aktualiseras i det interkulturella
arbetet när vårdnadshavare uppfattar något förskolan gör som religiöst, trots att förskolan inte
ser det så.

  • Vårdnadshavares Uppfattning: Högtider som Lucia (som förskolan oftast ser som
    en svensk tradition) eller Halloween kan av vårdnadshavare uppfattas som knutna till
    en religion (t.ex. kristendom) och gå emot deras trosuppfattning.
  • Dialog är Avgörande: I dessa fall är det nödvändigt att föra en dialog och samverka
    med föräldrarna för att se om man kan genomföra aktiviteten på ett sätt som är
    acceptabelt för dem. Förskolor har till exempel varit kreativa och genomfört
    ljusfester eller Lucia-workshops istället för traditionellt Luciahögtidståg.
  • Lagmässiga Skäl: Önskemål om att ett barn ska avstå från en aktivitet på grund av
    religiösa skäl är ett lagmässigt skäl. Önskemål baserade på personliga preferenser är
    däremot inte ett lagmässigt skäl, även om dialog och samverkan naturligtvis ändå ska
    eftersträvas för goda överenskommelser.

Vikten av att Våga Prata

Det är viktigt att förskolan vågar prata om vad barnen tror och tänker. Barn som tillhör olika
trosuppfattningar har rätt att få berätta om sina funderingar kring dessa frågor.

Slutligen är syftet med all vår undervisning att barnen ska få möjlighet att förstå värdet av
den kulturella mångfalden i samhället, kopplat till såväl kultur som religion och
trosuppfattning.

 

 

Vanliga frågor (FAQ)

Vad är skillnaden mellan att vara konfessionell och att undervisa om religiösa
företeelser? Att vara konfessionell innebär att man undervisar till fördel för en specifik
religiös riktning (vilket förskolan inte får göra). Att undervisa om religiösa företeelser
innebär att man förklarar vad en högtid står för eller diskuterar olika trosuppfattningar i
arbetet med lika rättigheter, vilket är tillåtet.
Hur ska förskolan agera om vårdnadshavare vill att barnet ska avstå från en aktivitet
av religiösa skäl? Förskolan måste ta hänsyn till detta, då det är ett lagmässigt skäl. Man ska
föra en dialog med föräldrarna och försöka hitta en lösning, till exempel genom att anpassa
aktiviteten (som att ersätta Luciafirande med en ljusfest) så att den blir acceptabel.
Varför är det viktigt att prata om religion trots att det inte är ett undervisningsämne?
Det är viktigt eftersom religion är en del av diskrimineringsgrunderna (lika rättigheter) och en
del av barns livsvärld. Barn har rätt att få prata om vad de tror och tänker, och förskolan ska
säkerställa att barnen förstår värdet av kulturell och religiös mångfald.