Utbyte, Dialog och Samarbete med Familjerna
Samverkan med familjerna är en central och viktig aspekt i den interkulturella förskolan.
Enligt läroplanen ska personalen samarbeta med hemmen för att ge barnen möjlighet att
utvecklas utifrån sina förutsättningar. Detta samarbete är grundläggande för att föräldrar ska
kunna känna tillförsikt att lämna sina barn i en svensk förskola. Att lämna sitt barn i en
förskola med okända metoder (som vattenlekar eller barngymnastik) kan upplevas som
främmande och hotfullt för föräldrar som inte är vana vid den svenska modellen.
Föräldrars Anpassningsstrategier
Föräldrar med migrationsbakgrund använder olika strategier för att förhålla sig till det nya
samhället. Dessa strategier påverkar hur förskolan bör arbeta med dem.
1. Traditionell/Skeptisk
Dessa föräldrar är ofta skeptiska till svensk förskola och vill behålla sina egna värderingar
och traditioner. För dem kan förskolan kännas hotfull mot den egna kulturen. De kan vara
isolerade, ha bristande svenska och inte förstå förskolans värdegrund.
- Åtgärd: Förskolan måste aktivt nå dessa föräldrar och begripliggöra vad den
svenska förskolan står för, syftet och arbetssättet, för att bygga upp tillit. Ibland krävs
samhällets hjälp (till exempel kurser i kommunal regi).
2. Marginell
Dessa föräldrar har hamnat utanför samhället. De tillhör varken majoritetssamhället eller
har starka band till sin etniska grupp. De har svårt att förstå förskolans intentioner eftersom
de står utanför de flesta sociala sammanhang.
- Åtgärd: Fokus måste ligga på att skapa kontakt och bygga tillit för att integrera både
barn och förälder i förskolans sammanhang.
3. Assimilerad
Dessa föräldrar har som strategi att bli svenskar så fort som möjligt. De kan anse att det är
jätteviktigt att barnen lär sig svenska och nedprioriterar modersmålet. De fokuserar på att
barnet snabbt ska bli accepterat.
- Åtgärd: Förskolan måste lyfta fram vikten av flerspråkighet och utvecklingen av en
hel, stark identitet, även om föräldrarna själva nedvärderar sitt modersmål.
4. Flerkulturell (Bi)
Denna strategi är den som bäst stämmer överens med läroplanens målsättningar. Föräldrarna
väljer att barnen ska utveckla en flerkulturell identitet. De är stolta över sin bakgrund och
sitt modersmål men vill samtidigt tillhöra den svenska kulturen.
- Åtgärd: Förskolan måste arbeta aktivt med att lyfta fram barnens olika kulturer och
språkkunskaper, i linje med läroplanen.
5. Kosmopolitisk
Dessa föräldrar väljer ofta internationella förskolor (t.ex. engelska) med syftet att barnen ska
ha möjlighet att flytta och anpassa sig till vilket land som helst i framtiden.
Förskolans Roll: Motverka Diskvalificering
Den flerkulturella/bi-kulturella strategin är den mest önskvärda och den som läroplanen
stödjer. Den förutsätter dock att förskolan arbetar aktivt med mångfalden.
Samarbetet med familjen är avgörande för att undvika det som kan kallas diskvalificering av
föräldrarna. Föreläsaren menar: ”När ett barn börjar svensk förskola, då börjar
försvenskningen av barnet och diskvalificeringen av föräldrarna.”
Om förskolan framgångsrikt diskvalificerar föräldrarna genom att förmedla att deras
traditioner eller kunskaper är oviktiga, riskerar barnen att förlora respekten för sina
föräldrar. Denna konflikt mellan barn och förälder kan i slutändan missgynna samhället.
Därför är det ytterst viktigt att samarbeta, samverka och upprätthålla dialogen med
föräldrarna för att bygga tillit och bekräfta deras värde.
Vanliga frågor (FAQ)
Vilken anpassningsstrategi hos föräldrar är mest i linje med förskolans läroplan? Den
flerkulturella/bi-kulturella strategin. Den bygger på att barnet ska utveckla en identitet som
är stolt över både modersmålet/bakgrunden och den svenska kulturen.
Vad innebär ”diskvalificering av föräldrarna” i det här sammanhanget? Det syftar på
den process där föräldrar upplever att förskolan nedvärderar deras egna värderingar,
traditioner och kunskaper (t.ex. språkkunskaper), vilket leder till att barnen tappar respekten
för sina föräldrar.
Hur kan förskolan bygga tillit med föräldrar som har en traditionell/skeptisk strategi?
Genom aktivt samarbete, som att begripliggöra förskolans syfte och metoder (t.ex. genom
informationskurser) för att dessa föräldrar ska känna sig trygga och förstå verksamheten.