Annat

Interkulturellt Perspektiv på Naturvetenskap

Av: Habtab Beyene

Ett fördjupat interkulturellt arbete med kvalitet behöver genomsyra alla läroplansområden,
inte bara språkarbetet. Även om språk och flerspråkighet är avgörande och behöver hänga
med i alla ämnen, skapar integration av interkulturalitet i andra områden en mer helhetlig
undervisning.

Integrera Interkulturalitet i Naturvetenskap

Ett interkulturellt perspektiv i naturvetenskap handlar om att använda undersökande
pedagogik för att vidga barnens perspektiv bortom det lokala sammanhanget och visa på
samband.

1. Utgå från Lokala Fenomen och Vidga Perspektivet
Använd lokala fenomen, som träd och växlighet, som startpunkt och ställ frågor som utökar
barnens blick:

  • Jämförelse: Fråga barnen om de har sett andra träd eller växter på resor, TV, eller
    någon annanstans. Vilka likheter och olikheter fanns det?
  • Orsak och Verkan: Undersök tillsammans varför växter ser olika ut (varför växer
    vissa höga och andra små?).
  • Nytta och Ursprung: Undersök vad vi får från träd och växter (syre, frukter, bär,
    oliver, etc.). Detta leder naturligt till nästa punkt.

2. Spåra Våra Råvaror
Använd mat och råvaror som en ingång för att undersöka var de kommer ifrån.

  • Exempel: Majs kanske kommer från Spanien, oliver från Grekland, etc. Använd en
    karta för att visa sambanden mellan maten vi äter och avlägsna platser.
  • Återkom till ”Vi”: Det är viktigt att hela tiden återkomma till att mångfalden finns
    här. Även om oliven odlas i Grekland, är den en del av vår matkultur här, nu.
    Undvik att titta på andra länder som något främmande; betona att det är en del av
    ”vi:et.”

3. Språklig Fördjupning
Språkarbetet ska integreras i det naturvetenskapliga innehållet.

  • Flerspråkig Namngivning: Ta reda på vad olika träd, buskar eller växter heter på
    andra språk.
  • Använd Barnen som Resurs: I mångkulturella sammanhang kan barnen och
    föräldrarna hjälpa till med översättningar.
  • Generaliserbarhet: Även i homogena sammanhang (svensk-homogent eller
    minoritetshomogent) kan man översätta enkla ord och begrepp.

Ett undersökande arbetssätt med frågor som vidgar perspektivet kan användas oavsett
barngruppens kontext för att hjälpa barnen att förstå sambanden mellan kulturer och platser.

 

 

Vanliga frågor (FAQ)

Varför är det inte tillräckligt att bara fokusera på språk i det interkulturella arbetet?
Även om språkarbetet är viktigt för lärandet, behöver man integrera interkulturalitet i alla
läroplansområden för att uppnå fördjupning, kvalitet och en helhetlig interkulturalitet i
undervisningen.
Hur kan man interkulturellt arbeta med naturvetenskap utifrån maten vi äter? Man kan
utgå från en råvara, som majs eller potatis, och spåra dess ursprung på en karta. Det är viktigt
att samtidigt poängtera att även om råvaran odlas långt bort, är den en del av ”vår”
mångfaldiga matkultur här och nu.
Vad är det viktigaste i det interkulturella naturvetenskapliga arbetssättet? Det viktigaste
är att använda ett undersökande arbetssätt genom att ställa frågor som får barnen att lyfta
blicken från det lokala och förstå sambanden mellan olika platser, kulturer och
naturfenomen.