Kulturens Olika Aspekter – Isbergsmodellen
Ordet kultur har hundratals definitioner. I interkulturella sammanhang, där fokus ligger på
etnicitet och kultur, kan den enklast beskrivas genom isbergsmodellen, som delar in kultur i
synliga och osynliga aspekter.
Ovanför Vattenytan: Synliga Aspekter
Dessa aspekter är lätta att observera och är ofta det första intrycket av en kultur.
- Artefakter (Produkter): Dessa är yttre produkter som är lätta att lägga märke till.
○ Exempel: Musik, mat, byggnader, konst. I en svensk förskola kan detta
märkas i perfekt ordning, namnlappar och färgrik estetik. - Traditioner och Uppförande: Dessa är närmare vattenytan och inkluderar firanden
och hur man strukturerar sin tid.
○ Exempel: Vikten av att vara i tid i Sverige. Många mångkulturella förskolor
har lätt att inkludera olika typer av mat och musik (Artefakter), men det kan
vara svårare att inkludera olika traditioner och firanden.
Under Vattenytan: Osynliga Aspekter (Djupkultur)
Dessa aspekter är svårare att upptäcka och leder oftast till irritation och missförstånd.
Mellanlagret (Svårt)
- Tänkande, Språk, Historia: Hur man tänker, vilket språk som dominerar, och hur
viktig skriftkultur är (som i Norden) jämfört med berättelser (som i andra kulturer). - Jargon och Kategorier: Hur man kategoriserar och skapar mening.
Djupa Lagret (Svårast)
Detta lag är djupt rotat och styr värderingar och beteende.
- Värderingssystem och Normer: Trosföreställningar, religion och vad som anses vara
rätt och fel. - Kommunikation och Relationer: Vilka relationer som är viktigast. I Sverige är
familjen liten och släkten kan ses som ett besvär, medan i migrationsbakgrunder är
släkten ofta stor och central. - Känslor och Könsroller: Känslor kan vara universella, men hur och vilka känslor
man får visa är kulturbundet. I Sverige är det till exempel ofta norm att inte visa
stark aggression. - Sinnesstämningar: När känner man sig riktigt hemma i sin sinnesstämning? Detta
kan vara ett roligt men viktigt diskussionsämne i personalgruppen.
Den Djupaste Kärnan (Personlighetsaspekter)
Den svåraste aspekten handlar om hur individen ser på sig själv och uttrycker detta:
- Självuttryck och Självbild: Frågan om man får visa att man är stolt över sig själv
eller om man ska vara ödmjuk och inte ta för sig. Attityder som ”mallig” kan irritera
personal, men det handlar ofta om ett kulturellt sätt att visa (eller inte visa)
självförtroende.
Kulturens Spegling i Läroplanen
Läroplanen ställer höga krav på förskolan gällande kultur:
- Barnens Kultur Speglas: Förskolan ska se till att barnens kultur speglas och
kommuniceras. Detta kräver en diskussion om vilka kulturaspekter (synliga eller
osynliga) som ska lyftas fram. - Kulturarvets Överföring: Förskolan ska ge barnen möjlighet att utveckla sitt eget
kulturskapande men också överföra ett kulturarv (värden, traditioner, historia,
språk och kunskaper) från en generation till nästa.
Med tanke på det mångkulturella samhället måste personalen diskutera vilka barns
kulturarv som är viktigast att spegla, utifrån läroplanens betoning på barnens eget kulturarv.
Vanliga frågor (FAQ)
Vad är skillnaden mellan synlig och osynlig kultur i isbergsmodellen? Synlig kultur
(ovanför ytan) inkluderar artefakter (mat, musik) och lättobserverade traditioner. Osynlig
kultur (under ytan) inkluderar djupt rotade värderingar, tänkande, kommunikationsstilar
och känslouttryck, vilket är svårare att ändra.
Varför är kunskap om osynlig kultur viktig för förskolepersonal? Osynlig kultur styr till
exempel synen på familjeband (stor släkt vs. liten familj) och självuttryck (ödmjukhet vs.
stolthet). Att förstå dessa skillnader kan förhindra att personalen blir irriterad på eller felaktigt
tolkar barns och föräldrars beteende.
Vilken utmaning ställer läroplanens mål om kulturarv på förskolan? Utmaningen ligger i
att avgöra vilket kulturarv som ska överföras när man har en mångkulturell barngrupp, då
läroplanen betonar att barnens egen kultur ska speglas och kommuniceras.