Annat

Twinnings – En Projektbaserad Metod för Interkulturellt Utbyte

Av: Beyene

Många förskolor har länge arbetat med utbyte mellan institutioner i olika demografiska
områden. Den traditionella metoden riskerar dock att bli problematiskt om utbytet enbart sker
på grund av att en förskola har barn från andra kulturella bakgrunder, vilket lätt leder till ett
vi och dem-tänkande där vissa barn blir ”de annorlunda.”

Twinnings – Projektet i Centrum

En uppskattad metod för att uppnå interkulturellt utbyte på ett mer inkluderande sätt är
Twinnings, inspirerat av EU-projektet e-Twinning. Den svenska modellen bygger på att:

  1. Parbildning: Två förskolor i olika kulturella/demografiska områden kommer i
    kontakt med varandra.
  2. Gemensamt Projekt: Pedagogerna kommer överens om ett gemensamt, neutralt
    projekt som de båda förskolorna ska arbeta med. Exempel inkluderar att föda upp
    fjärilar, odla tomater, eller göra en dockteater.
  3. Samarbete: Barnen och pedagogerna möts digitalt (via Zoom, mejl etc.) enligt ett
    schema för att kommunicera, tipsa varandra och samarbeta i projektet. Till
    exempel kan de berätta vad som gick bra och dåligt i tomatodlingen.
  4. Avslutande Möte: Projektet avslutas ofta med ett fysiskt möte där barnen får träffas
    live, antingen genom att besöka varandras förskolor eller genom att mötas på en
    neutral plats.

Fördelar med Projektfokus

Tanken med Twinnings-upplägget är att utbytet och samarbetet kretsar kring projektet
(tomatodlingen, fjärilarna) i stället för kring kulturell annorlundahet. Detta är en stor fördel
eftersom det:

  • Undviker Exotifiering: Man undviker risken att hamna i vi och dem-perspektivet
    eller exotifiering, där vissa barn objektifieras på grund av sin annorlundahet.
  • Fokus på Det Gemensamma: Fokus flyttas till ett gemensamt mål och samarbete,
    där barnen hjälper varandra att lösa problem oavsett kulturell bakgrund.

Twinnings kan utformas på många sätt: det kan vara ett engångsprojekt, ett återkommande
projekt, eller involvera ett nätverk av flera förskolor.

 

Vad innebär interkulturellt ledarskap

 

Litteratur- och Resurstips

För den som vill fördjupa sig i interkulturellt och normkritiskt arbete rekommenderas
följande:

  • Böcker om Normkritik: Normkritisk pedagogik.
  • Interkulturellt Perspektiv: Den interkulturella blicken i pedagogik. Denna bok berör
    särskilt risken att hamna i ett vi-och-dem-perspektiv.
  • Hemsidor:
    ○ Gapminder: Titta på Dollar Street för inspiration till hemmiljöer i olika
    kulturer.
    ○ Bilders Makt: Hemsida som handlar om stereotyper, vilket är användbart i
    relation till val av barnlitteratur och pedagogiskt material.