De senaste åren har antal nyansökningar för att bedriva HVB- och stödboenden för ensamkommande barn ökat kraftigt. På EKB-Dagen HVB, 8 februari, berättade Anna Sundberg om IVO:s, Inspektion för [...]
För sexton år sedan kom Kasim Hussein som ensamkommande flyktingbarn till Sverige från Afghanistan. Han har sedan dess arbetat aktivt med ensamkommande barn och ungdomar som bl.a. verksamhetschef [...]
Bitte Nordström Kinnaman, socionom på Rädda Barnen, pratar om hur personer som arbetar med ensamkommande flyktingbarn på bästa sätt kan bemöta barn och ungdomar som har upplevt kris och trauma. [...]
Freshta Dost, Styrelseledamot Svenska Afghanistankommittén, kom till Sverige från Afghanistan som tonåring i början av 2000-talet. Med sin familj fortfarande bosatt i Kabul brinner Dost för att [...]
De senaste sex åren har Venous Sadeghnia, modersmålslärare och studiehandledare för grundskola och gymnasiet, arbetat med ungdomar från Afghanistan på mottagningsenheten i Täby kommun. Många av [...]
Foto: Jirka Matousek Språkcentrum i Göteborg har nästan 14 000 elever i grundskola och på gymnasiet. Med drygt 300 anställda erbjuder dem modersmålsundervisning och studiehandledning på över 70 [...]
I fjol beslutade Stockholm stad att Tensta gymnasium endast skulle bedriva språkintroduktion. Med språkintroduktion i fokus har Sofie Abrahamsson, rektor, och Susanna Franzén, skolledare och [...]
Foto: Gabriel Bergin I april förra året lanserades snabbspåret för nyanlända lärare och förskollärare. Med Stockholms universitet som nationell samordnare hoppas man minska utbildningstiden för [...]
Under 2014 bestämde sig Marie-Louise Klevestedt och Anna Bjerkstig, pedagoger på Uddevalla Gymnasium, att det var dags för deras elever att mötas. Klevestedt jobbar på ett nationellt program med [...]
När Thomas Furusten, undervisningsråd och författare till Skolverkets rapport om språkintroduktion, presenterade statistik från årets rapport blev det tydligt att allt fler resurser måste läggas [...]